Nawigacja
Menu
Menu
Wszystkie aktualności
Treść strony
Oświadczenie Burmistrza Miasta Sulejówek w sprawie odwołania Dyrektora Zaespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Sulejówku
Burmistrz Miasta Sulejówek oświadcza, że w dniu 23.01.2025r. na podstawie art.66 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. –Prawo oświatowe odwołał panią Jolantę Oniszk- Palacz ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Sulejówku. Jednocześnie z dniem 23 stycznia 2025 roku powierzył pełnienie obowiązków Dyrektora wicedyrektorowi Beacie Ługowskiej, do czasu powierzenia stanowiska dyrektora wybranego w postępowaniu konkursowym zgodnie z art. 63 ust. 10 lub ust. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Powodami odwołania ze stanowiska Dyrektora jest utrata przez Panią Jolantę Oniszk- Palacz zdolności wykonywania powierzonego Jej stanowiska ze względu na rażące naruszenia obowiązków Dyrektora szkoły oraz obowiązujących przepisów prawa tj. ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, a także z powodu rażącej niekompetencji w realizacji powierzonych obowiązków oraz przyczyn etycznych.
Konkretne zarzuty wskazujące na konieczność odwołania pani Jolanty Oniszk- Palacz ze stanowiska Dyrektora w trybie natychmiastowym są następujące:
- zostały stwierdzone poważne nieprawidłowości w zakresie zarządzania finansami placówki oświaty przez Dyrektora oraz przekroczone uprawnienia przez Dyrektora w zakresie gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Środki ZFŚS zostały wydatkowane za zgodą Dyrektora na dofinansowanie wyjazdu 28 pracowników szkoły w tym Dyrektora i Wicedyrektora na podstawie odręcznego oświadczenia nauczyciela organizującego wyjazd, który wnosi o wypłatę środków na wyżej wymieniony cel w kwocie 30 800zł. Taka forma dokumentu jest niezgodna z ustawą o rachunkowości oraz obowiązującą instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych w szkole. Dodatkowo pięciu pracowników, biorących udział w wycieczce, podpisało listę obecności, poświadczając tym samym nieprawdziwą informację, jakoby byli obecni w pracy w szkole w dniu w którym w rzeczywistości przebywali w Turcji;
- ze środków ZFŚS została również opłacona faktura za usługę gastronomiczną w kwocie 5 600zł oraz faktura wystawiona za przewóz osób – kraj na kwotę 500 zł. Na wydatkowanie tychże środków nie okazano ani dokumentów potwierdzających rozpatrzenie przez komisję socjalną, ani wniosków o udzielenie takiego świadczenia z funduszu, ani nie przedstawiono żadnych innych dowodów świadczących o wykonaniu usług;
- zostały uwiarygodnione dodatkowe poważne zastrzeżenia w zakresie gospodarowania środkami ZFŚS przez Dyrektora tj. brak respektowania praw emerytowanych nauczycieli, niewłaściwy sposób komunikacji ze strony Dyrektor, brak równego traktowania, poczucie niesprawiedliwości w porównaniu z nauczycielami – emerytami z innych szkół w Sulejówku, brak przejrzystości w zarządzaniu środkami ZFŚS;
- niedopełnienie przez Dyrektora szkoły zabezpieczenia i należytego przechowywania dokumentacji oznaczonej jako kategoria archiwalna. Niszczono dokumenty, które były podstawą organizacji lekcji religii oraz wypłaty składników wynagrodzenia nauczycieli. Dyrektor Szkoły przy organizacji zajęć religii nie przestrzegała warunków i sposobu organizowania nauki religii ani zasad wydatkowania środków publicznych. W konsekwencji doprowadziło to do poniesienia nieuzasadnionych wydatków związanych z organizacją nauki religii oraz zapłatą za godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli. Te nieprawidłowości naruszają przepisy kodeksu karnego i ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
- Dyrektor nie przeprowadziła inwentaryzacji środków trwałych, aktywów i pasywów szkoły co jest poważnym naruszeniem ustawy o rachunkowości i wskazuje na naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
- Dyrektor źle planowała dodatkowe zajęcia z języka polskiego, organizując je w tak zwanych „okienkach”, często podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych, co uniemożliwiało uczniom regularny udział. Ustalono, że ze 182 zaplanowanych zajęć z języka polskiego w jednej grupie aż 165 odbyło się bez obecności uczniów, za co nauczycielowi wypłacono wynagrodzenie w kwocie 10 726zł, a w drugiej grupie zorganizowano 129 zajęć natomiast nauczycielowi wypłacono wynagrodzenie aż za 174 w kwocie 12 048,98zł. Zaplanowanie zajęć w tzw. „okienkach”, często podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych, było nie tylko niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa, ale skutkowało nieuzasadnionymi kosztami finansowymi oraz naruszeniem praw uczniów do efektywnej nauki języka polskiego;
- Dyrektor nie stosowała zapisów uchwały Rady Miasta Sulejówek i nie określiła dla nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze zajęć, realizujących różny wymiar godzin, zajęć w poszczególnych okresach roku szkolnego, w umowie o pracę średniego wymiaru godzin zajęć dla całego okresu zatrudnienia. Spowodowało to bezpodstawne różnicowanie wynagrodzenia nauczycieli w każdym miesiącu roku szkolnego w zależności od realizowanych godzin dydaktycznych (przykład: za miesiąc czerwiec 2024r. nauczyciel otrzymał wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 329,94zł);
- w szkole praktykuje się łączenie grup językowych na różnym poziomie zaawansowania np. język angielski oraz grup uczniów uczących się różnych języków obcych np. języka niemieckiego i języka rosyjskiego. Łączenie grup odbywa się nawet wtedy, gdy dostępny jest inny nauczyciel tego samego przedmiotu. W efekcie dochodzi do sytuacji, w których nauczyciele są zmuszani do łączenia grup różniących się poziomem zaawansowania, a nawet grup uczniów z różnych roczników. Praktyka łączenia grup dotyczy całych klas. Takie działania są niezgodne z przepisami i znacząco obniżają poziom nauczania;
- poważane zastrzeżenia dotyczą sytuacji bezpośrednio zagrażających bezpieczeństwu uczniów i nauczycieli, wynikających z kontrowersyjnej praktyki zarządzenia dnia wewnętrznego w sekretariacie szkoły. W tym dniu dostęp do Dyrektora jest całkowicie zablokowany, zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli, co może prowadzić do poważnych konsekwencji w sytuacjach kryzysowych;
- w szkole dochodzi do poważnych incydentów takich jak zażywanie narkotyków, palenie papierosów, wandalizm. Brak odpowiednich działań ze strony Dyrektora dodatkowo pogłębia ten problem, pomimo próśb pracowników obsługi zwracających się o pomoc i interwencję. Szkoła przestaje pełnić swoją podstawową funkcję jako miejsce edukacji, wychowania i opieki wobec narastającej fali agresji oraz braku szacunku dla osób dorosłych i mienia szkoły, czego przykładem były wydarzenia dnia wczorajszego;
- Dyrektor szkoły, wbrew zakazowi wynikającemu z ustawy o pracownikach samorządowych, zatrudniła na stanowisku dozorcy swojego rodzonego brata, który bezpośrednio podlega Dyrektorowi. Stanowi to nie tylko naruszenie przepisów prawa, ale również rażąco narusza zasady etyki zawodowej. Dyrektor przyznała swojemu bratu, po zaledwie jednym miesiącu pracy, premię w dużej wysokości, co było dotychczas nie osiągalne dla innych pracowników wykonujących swoje obowiązki z zaangażowaniem. Taka praktyka jest przejawem jawnej niesprawiedliwości i faworyzowania osób spokrewnionych z kadrą kierowniczą. Nepotyzm polegający na faworyzowaniu przez Dyrektora swojego brata prowadzi do narastających napięć i poczucia niesprawiedliwości wśród pracowników obsługi, którzy zgłosili ten fakt Burmistrzowi.
W zawiadomieniu o zwołaniu sesji Rady Miasta Sulejówek w dniu 23.01.2025 r. został ujęty projekt uchwały intencyjnej w sprawie zamiaru likwidacji Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych im. Ignacego Jana Paderewskiego, Technikum Reklamy i Handlu im. Ignacego Jana Paderewskiego, Branżowej Szkoły I Stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz Szkoły Policealnej im. Ignacego Jana Paderewskiego wchodzących w skład Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Sulejówku. W uzasadnieniu projektu tej uchwały wskazano: Obecnie w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych funkcjonuje jedynie klasa czwarta licząca 24 uczniów. W roku szkolnym 2024/2025 nie zostały utworzone nowe oddziały, z uwagi na brak chętnych. Zamiar likwidacji szkół: Technikum Reklamy i Handlu im. Ignacego Jana Paderewskiego, Branżowa Szkoła I Stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz Szkoła Policealna im. Ignacego Jana Paderewskiego jest wywołany faktem braku prowadzenia przez nie działalności statutowej. Jest to więc czynność porządkująca. W szkołach tych od kilku lat nie ma uczniów. Projekt uchwały w żadnym razie nie dotyczył ani likwidacji Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Sulejówku ani likwidacji Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Jana Paderewskiego. W dniu 20 stycznia 2025 r. w szkole Dyrektor poprosiła nauczycieli o chwilę uwagi w celu przekazania ważnych informacji. Powiedziała, że w czwartek odbędzie się sesja Rady Miasta, na której zostanie podjęta uchwała o likwidacji ZSP w Sulejówku, skutkiem czego zostanie odwołana ze stanowiska Dyrektora, zostanie rozpisany konkurs, do którego nie chce przystąpić. Doradzała również nauczycielom aby nie podpisywali żadnych aneksów do umowy o pracę, bo wtedy Urząd będzie musiał wypłacić nauczycielom 6-miesięczną odprawę.
W tymże dniu 20 stycznia 2025 r. zostało zwołane zebranie na podstawie fałszywej informacji, przekazanej w dzienniku elektronicznym szkoły o treści: „W związku z planowaną likwidacją Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Sulejówku serdecznie zapraszam Państwa na nadzwyczajne zebranie, które odbędzie się dzisiaj o godz. 19 w budynku Szkoły”. Podczas wieczornego zebrania Dyrektor Jolanta Oniszk – Palacz cały czas wprowadzała rodziców w błąd twierdzeniem, (…), że podjęcie przez Radę Miasta Sulejówek w/w uchwały na sesji w dniu 23 stycznia 2025 r. będzie skutkowało zwolnieniem Jej z pracy, a wszyscy nauczyciele dostaną rozwiązanie umowy o pracę. Szkoła zostanie zamknięta, a młodzież nie będzie miała możliwości kształcenia się, zdania egzaminu maturalnego i ukończenia szkoły (…).”. W wypowiedzi Dyrektor nie wahała się używać kłamstw i manipulacji. Z ust Dyrektor padło stwierdzenie, że „(…) po pół roku walki z organem prowadzącym (…)”, czyli swoje działania Dyrektora Szkoły traktuje jako walkę z organem prowadzącym. Z kontekstu wypowiedzi wynikało, że za Jej tezą przemawiają: kontrola przeprowadzona w szkole przez organ prowadzący, korespondencja z pracownikami Urzędu Miasta, czy wreszcie udział w posiedzeniu Komisji Oświaty Kultury i Sportu Rady Miasta w dniu 14 listopada 2024 r., na którym Dyrektor zadawano pytania, które Jej się nie podobały. Przedstawianie nieprawdziwych informacji i stwarzanie sztucznego zagrożenia świadczą o braku profesjonalizmu u osoby kierującej placówką oświatową. Intencją całej długiej wypowiedzi pani Joalnty Oniszk - Palacz była obrona swojego stanowiska kierowniczego, co świadczy wyłącznie o przedkładaniu własnego prywatnego interesu nad dobro szkoły, w Jej mniemaniu zagrożone proponowaną uchwałą.
Następnego dnia, podczas lekcji niektórzy nauczyciele, za przyzwoleniem Dyrektora szkoły, zachęcali i wywierali presję na uczniach do obrony „rzekomo zagrożonej” szkoły poprzez prowadzenie strajku czy też pikietowanie Urzędu. Tego typu działania dyskwalifikują panią Jolantę Oniszk - Palacz jako Dyrektora placówki oświatowej. Niewątpliwie też destabilizują pracę szkoły i wręcz uniemożliwiają dalsze jej funkcjonowanie. Wciąganie uczniów do spraw personalnych Dyrektora szkoły jest wyjątkowo naganne i rażąco sprzeczne z celami i zadaniami szkoły. Dyrektor szkoły publicznej wykorzystała stanowisko do dezinformacji, wprowadzania w błąd i paniki wśród uczniów, rodziców i pracowników Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego.
Ponadto w dniu wczorajszym, po wręczeniu pani Jolancie Oniszk- Palacz zarządzenia o odwołaniu ze stanowiska Dyrektora i w oczekiwaniu na panią Wicedyrektor w szkole, aby przekazać Jej zarządzenie o powierzeniu obowiązków Dyrektora szkoły, doszło do sytuacji gdzie nauczyciele zamiast prowadzić lekcje w klasach, wyprowadzili uczniów na korytarz, pod gabinet dyrektora, zachęcając do napastliwych protestów przeciwko mnie i wymuszenia zmiany decyzji. W związku z zaniechaniem prowadzenia przez nauczycieli lekcji i wyprowadzeniem uczniów z klas oraz w szczególności pozostawienia ich bez opieki uznałem za konieczne powiadomienie o zdarzeniu Straż Miejską i Komisariat Policji w Sulejówku. Obecność funkcjonariuszy Straży i Policji miała na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczniom pozostawionym bez opieki przez nauczycieli.
W trakcie przekazywania zarządzenia o powierzeniu obowiązków Dyrektora szkoły dotychczasowemu Wicedyrektorowi pani Beacie Ługowskiej doszło do incydentu użycia gazu łzawiącego na korytarzu szkoły. Z całą stanowczością dementuję informację o tym, że gazu użyli funkcjonariusze służb mundurowych obecni w szkole. W związku z tym za absurdalne uważam informacje, które pojawiły się w przestrzeni publicznej o rzekomym użyciu gazu przez Policję na moje polecenie. Sprawa użycia gazu w szkole jest przedmiotem postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez Policję i po otrzymaniu ustaleń przekażę je do publicznej wiadomości.
W związku z zaistniałą sytuacją bardzo proszę Całą Społeczność Szkolną o zachowanie spokoju i zapewnienie warunków działania szkoły oraz ułatwienie pani Beacie Ługowskiej wykonywania obowiązków Dyrektora.
Burmistrz Miasta Sulejówek
Arkadiusz Śliwa
- autor: Burmistrz Miasta Sulejówek