Nawigacja
Menu
Menu
MIESZKANIEC
Treść strony
ZMIANA IMIENIA LUB NAZWISKA
Miejsce składania dokumentów:
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Dworcowa 55 ( pok. nr 5 - parter ), tel. 22 76-06-220
Miejsce załatwienia sprawy i odbioru dokumentów:
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Dworcowa 55 ( pok. nr 5 - parter ), tel. 22 76-06-220
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska wraz z uzasadnieniem.
2. Dowód osobisty lub paszport.
3. Jeżeli wnioskodawca i jego małoletnie dzieci nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z wnioskiem o zmianę imienia lub nazwiska składa wniosek o transkrypcję zagranicznych dokumentów stanu cywilnego.
4. Postanowienie sądu opiekuńczego (jeżeli sprawa tego wymaga).
5. Inne dokumenty, które mogą przyczynić się do pozytywnego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje:
1. O zmianę imienia i nazwiska małoletniego dziecka występują obydwoje rodzice, chyba, że jedno z nich nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, nie żyje (należy przedstawić akt zgonu rodzica) lub nie jest znany bądź jest pozbawiony władzy rodzicielskiej (należy przedstawić prawomocne postanowienie sądu). W razie braku porozumienia między rodzicami każde z nich może zwrócić się o rozstrzygnięcie do sądu. Decyzja co do zmiany imienia i nazwiska małoletniego dziecka zapada po uprawomocnieniu się postanowienia sądu.
2. Gdy dziecko skończyło 13 lat potrzebna jest jego pisemna zgoda (oświadczenie).
3. Po zmianie można mieć najwyżej dwa imiona.
4. Zmiany imienia i nazwiska można dokonać wyłącznie z ważnych powodów, a w szczególności, gdy wnioskodawca nosi imię lub nazwisko ośmieszające albo nielicujące z godnością człowieka, na imię lub nazwisko używane, albo które zostało bezprawnie zmienione, a także na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa, którego obywatelstwo również się posiada.
5. Zmiana imienia lub nazwiska następuje na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o zmianę.
6. Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Osoby zamieszkałe za granicą wniosek o zmianę imienia lub nazwiska mogą złożyć za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej wskazując kierownika urzędu stanu cywilnego, do którego wniosek ma być przekazany.
7. Decyzja o zmianie imienia lub nazwiska podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Opłaty:
37 zł decyzja pozytywna o zmianie imienia (imion) lub (i) nazwiska
10 zł wydanie decyzji odmownej w sprawie zmiany imienia lub (i) nazwiska
Obowiązek złożenia opłaty następuje z chwilą złożenia wniosku.
Bank Spółdzielczy w Halinowie 52 8019 0000 2005 8006 1339 0001
Czas załatwienia sprawy:
Do jednego miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji Kierownika USC przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego w Warszawie, za pośrednictwem Kierownika USC w Sulejówku w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć w Biurze Podawczym Urzędu Miasta w Sulejówku.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska
2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- autor: Urząd Stanu Cywilnego
Formularze do pobrania:
- Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska (DOC)(dodano: 2019-08-13 15:29)
- autor: Urząd Stanu Cywilnego
Metryka:
Opracował: Barbara Kowalska
Sprawdził: Hanna Stefaniuk – Sekretarz Miasta
Zatwierdził: Arkadiusz Śliwa – Burmistrz Miasta
- autor: Urząd Stanu Cywilnego