Nawigacja
Menu
Menu
MIESZKANIEC
Treść strony
DOWODY OSOBISTE – WYDANIE / WYMIANA
Miejsce składania dokumentów:
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, ul. Dworcowa 55 (pok. nr 4 - parter)
Miejsce załatwienia sprawy i odbioru dokumentów:
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, ul. Dworcowa 55, pok. nr 4 i nr 5 - parter, tel. 22 76-06-206
Wniosek możesz złożyć przez internet lub osobiście w urzędzie.
Jeśli składasz wniosek w Urzędzie, nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz i danych z rejestru PESEL.
Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym.
Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).
Wymagane dokumenty:
Do wniosku załącza się:
· jedną kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, pokazującą wyraźnie oczy, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami.
· fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku
W przypadku gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL, organ gminy może, w celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
Dodatkowe informacje:
Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem:
- osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, za którą wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny
- osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator ustanowiony przez sąd.
W przypadku składania wniosku dla osoby małoletniej nie jest wymagana obecność dziecka, które nie ukończyło 5 lat.
Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osoby:
- która nie ukończyła 12. roku życia,
- od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców (wówczas dowód wydaje się na 12 miesięcy)
- od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Zasady odbioru dowodu:
- Dowód osobisty odbiera się osobiście w organie gminy, w którym został złożony wniosek.
- Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
- Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby. [!] Wyjątek stanowi dziecko, które:
- nie ukończyło 5. roku życia;
- ukończyło 5. rok życia i nie ukończyło 12. roku życia, jeśli było obecne przy składaniu wniosku.
- Odbioru dowodu może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne jeżeli przyjęcie wniosku o wydanie dowodu osobistego nastąpiło w miejscu pobytu osoby, której dowód osobisty ma być wydany lub gdy po złożeniu wniosku o wydanie dowodu nastąpiły okoliczności uniemożliwiające osobisty odbiór dokumentu.
- Przy odbiorze dowodu osobistego przedkłada się dowód osobisty posiadany przez osobę, której wydano nowy dowód osobisty.
- Warstwa elektroniczna dowodu osobistego tj. ustalenie kodów PIN dla poszczególnych certyfikatów może być aktywowana wyłącznie przez posiadacza dowodu osobistego.
- Kod PUK może być odebrany jedynie przez posiadacza dowodu osobistego w urzędzie gminy, który wydał dowód.
Zobacz czym jest e-dowód: https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/dowod-osobistyinformacja-o-dokumencie.
Opłaty:
brak
Czas załatwienia sprawy:
do 1 miesiąca
Tryb odwoławczy:
Do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie należy złożyć w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Sulejówek.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. 2022r.poz.671 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2023 r. poz. 2798).
3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. 2019 r., poz. 400).
4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1831).
5. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- autor: Ref. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych
Metryka:
Opracowała: Ewa Jerzak
Sprawdził: Ewa Jerzak – Kierownik Referatu
Zatwierdził: Arkadiusz Śliwa – Burmistrz Miasta
- autor: Ref. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych